Året som gikk ble preget av sterk konkurranse i dagligvarebransjen, men REMA 1000 fortsetter med god vekst i både Norge og Danmark, både når det gjelder omsetning og markedsandeler.

– Vårt sterke fokus på effektiv drift og lave kostnader bidrar til gode resultater i 2014. Med en butikkomsetning på 49,7 mrd og vekst på 7,6 % for REMA 1000 totalt, ville mange vært fornøyd. Det er også vi, men bare en veldig kort stund. Vi skal videre fremover, sier administrerende direktør i REMA 1000, Ole Robert Reitan.

Gjennom året som har gått har REMA 1000 gjort flere endringer i virksomheten. Pensjons- og forsikringsordninger er modernisert, og det er tatt flere grep for å sikre den langsiktige konkurransekraften gjennom reorganisering av REMA 1000 i Norge generelt og selskapet Norsk Kylling spesielt.

– Det er tøff konkurranse i vår bransje – og vi ruster oss for dette gjennom økt fokus på kostnader og effektivisering av vår drift. Vi fortsetter som vi alltid har gjort – med hardt arbeid og en god dose selvtillit, sier Reitan.

REMA 1000 er den største butikkjeden i Norge og hadde i 2014 23,7 prosent av markedet. REMA 1000 Danmark har en estimert markedsandel på 10,4 prosent. 2014 var også det året da den første REMA 1000-butikken rundet 200 millioner kroner i omsetning.

Gode prestasjoner markeres og feires

Gode prestasjoner ble markert og feiret i året som gikk gjennom blant annet 20-årsjubileet i Danmark, og samlingen av alle REMA-medarbeidere under kulturfestivalen 1000 colours of REMA. Dette til sammen bidrar til at resultatet er preget av flere engangsposter med positive og negative effekter.

– Vi ser det som en investering i våre fantastiske kolleger som gjør en kjempejobb hver eneste dag for at kundene skal velge REMA 1000, sier Reitan.

Vi gjør en forskjell

Arbeidet med ANSVAR har også preget 2014. I løpet av året klarte REMA 1000 å fjerne palmeolje fra alle egne matvarer. Samtidig ble det stilt krav til leverandører om at ingen nye produktlanseringer kunne inneholde palmeolje. Dette førte til at flere leverandører nå har planer for utfasing av oljen som fører til at regnskogen blir ødelagt.

– Å redusere verdens forbruk av palmeolje er et svært viktig bidrag for å bremse avskogingen av regnskog – som i seg selv er et viktig klimatiltak. Selv om vi i verdensmålestokk er en liten aktør – kan vi påvirke ved å ha et klart standpunkt til bevaring av regnskogen, sier Ole Robert Reitan.

REMA 1000 kommer også med sin egen rapport om ANSVAR som vil publiseres i uke 11.

REMA 1000 er populære i både Norge og Danmark

Fjoråret bød på gode omdømmeresultater. REMA 1000 Danmark ble kåret til danskenes foretrukne dagligvarekjede i en undersøkelse som analyseinstituttet YouGov gjorde for Børsen i Danmark. REMA 1000 ble også kåret til Danmarks mest innovative kjede, både av konkurrenter og av leverandører.

REMA 1000 er den mest populære dagligvarekjeden i Norge. Det viser resultatene fra årets store omdømmeanalyse RepTrak Norge 2014. REMA 1000 er også den merkevaren i Norge – på tvers av alle merkevarer – som har fått mest positiv oppmerksomhet i løpet av 2014 – ifølge YouGov BrandIndex Rankings.

– Dette er prestasjoner vi er utrolig stolte av! Vi tror at vårt knallharde arbeid med å sørge for de laveste prisene gir resultater. Samtidig ser kundene at varene våre holder høy kvalitet, og at REMA 1000 ønsker å bidra til å ta ansvar – både når det gjelder sosiale engasjement og når det gjelder miljø, sier administrerende direktør i REMA 1000, Ole Robert Reitan.

Om søndagsåpne butikker

Det er søndagsåpne butikker i Norge, men forskjellsbehandlingen er stor.
– Vi ønsker å åpne våre butikker på søndager. Vi er for at butikker som er over 100 kvadratmeter skal være søndagsåpne. Det er søndagsåpne butikker i dag og våre konkurrenter åpner nye butikker i rask takt. Det vi egentlig diskuterer er størrelsen på butikkene, om vi kan ha åpent i november – ikke bare desember, og om vi kan selge kalde pølser, ikke bare varme, på søndager. Dette er en diskusjon som dreier seg om et regelverk som ikke er rettferdig, og som må endres , sier Reitan.
Bransjen venter fortsatt spent på lovforslaget som regjeringen varslet gjennom en egen pressekonferanse for en god stund siden.

REMA 1000 vil gi innsyn og oversikt for kundene

REMA 1000 ønsker å gi alle kunder innsyn og oversikt over prisforskjellene mellom kjedene, og har utfordret Kiwi, Coop, ICA, Rimi, Meny og alle andre konkurrenter og norske konkurransemyndigheter til å gå sammen om å utvikle en prisportal eller å bruke en portal som eksisterer.

– Vi har tatt til orde for større åpenhet rundt priskonkurranse og prissammenligninger – fordi vi mener åpenhet fører til mer konkurranse. Dette er det kundene som tjener på, sier Reitan.

REMA 1000 støtter også forslaget om en opprettelse av Dagligvareportalen. Dette er en portal som skal gi forbrukerne informasjon om næringsinnhold, ingredienser, allergener, opprinnelse og pris på alle matvarer, og vil gjøre det enklere for deg som kunde å orientere deg i et stort og uoversiktlig dagligvaremarked. Slik fungerer i hvert fall Finansportalen, som gjør at du kan holde deg orientert om tilbud innenfor bank og forsikring.

Fakta:

  • Totalt beskjeftiget REMA 1000 20 489 medarbeidere ved utgangen av 2014 (18 952)
  • I 2014 åpnet REMA 1000 13 nye butikker i Norge og 11 i Danmark
  • EBITDA ble NOK 2 367 mill. (NOK 2 156 mill.). Driftsresultatet ble NOK 1 835 mill. (NOK 1 661 mill.). Resultat før skatt ble NOK 1 715 mill. (NOK 1 575 mill.). Årets resultat ble NOK 1 260 mill. (NOK 1 160 mill.)
  • REMA 1000 i Norge hadde i 2014 en vekst på 7 % og en omsetning på 38,0 mrd. I Danmark var veksten på 9,5 % og omsetningen på 11 ,7 mrd (NOK). For REMA 1000 totalt var veksten på 7,6 % og butikkomsetningen på 49,7 mrd (NOK).
  • Snittomsetning butikk Norge: NOK 72 mill. Snittomsetning butikk Danmark: DKK 41 mill.
  • Snitt kjøpmannsresultat Norge: NOK 2,1 mill. Snitt kjøpmannsresultat Danmark: DKK 1,2 mill.